… från förra helgen har överlevt fint i sin hink med vatten undanställd högst upp på en bokhylla. Vilket bara bevisar att maskrosor verkligen är ett ogräs som överlever allt! Jag tecknade upp bladet i veckan, så nu är det bara att blanda lite färg och sen börja måla.

Några timmar senare, nu är det färdigmålat för idag. En sak som är bra att kontrollera innan jag börjar måla och lägger ner tid på en växt är att se efter vad den heter. Maskros på svenska är inget svårt, men på latin är det faktiskt mycket mer besvärligt. Det finns över 900 sorter…, och eftersom de är så många är det också uppdelade i 14 undergrupper. Ogräsmaskros är en av dem. Så det blir en ”variant okänd” på detta blad.

Har också börjat måla ett primulablad, första lagret färg får nu några dagar eller en hel vecka att torka ordentligt innan jag fortsätter. Som tur är så har jag en hel krukväxt att plocka nya blad av om det skulle behövs.

Ska ägna resten av kvällen åt att rita björklöv, med pinne och hängen och undersida av blad. Min layout är hitills lite stel och behöver livas upp.

Imorgon blir det inget arbetat på bladet, då är det först Hisingen runt (10 mil landsvägscykling) och sedan en spännande etapp av Giro d’Italia där de ska cykla upp för Etna – som hade ett litet utbrott i förra veckan. Det blir kul!

Såhär ser det ut just nu:

